◊ 85% ego...

Idag kommer jag skriva ett inlägg om en sak som verkligen skrämmer mig, inte bara för att jag är en tjej eller för att jag bor i det här landet. Utan för att folk fokuserar mer på sitt ego och sin egna rädsla istället för att hjälpa andra som faktiskt behöver just det, hjälp. 

Av slumpen hittade jag en youtubekanal då två killar spelar in hur svenska befolkningen reagerar i situationer som de borde ingripa. Men ett klipp som jag såg berörde mig lite extra, och anledningen till att den berörde mig lite mer var pga att så lite ingriper och hjälper när någon blir utsatt för brott. Att endast 15% vågar ingripa och faktiskt hjälpa den utsatta personen eller ringa efter polis, är fruktansvärt.. det är så fruktansvärt att så lite människor vågar göra det rätta när de ser något hemskt och fel hända dom framför näsan.

Det klippet som jag syftar på var såklart om våldtäkt, i klippet hade de gjort som att de satt i en bil och gjorde högljudda ljud där man hör en kvinna skrika efter hjälp och slog på dörrarna mm. de hade täckt för rutorna så att man inte skulle se in, men tydligt så att man skulle kunna veta vart ljudet kom ifrån och inspelningen var kvällstid.
Att folk har mage till att stanna, lyssna och höra någon skrika desperat efter hjälp och sedan bara fortsätta gå utan att ingripa, 85% gjorde just detta. Frågan är varför? 
Är man rädd att man själv ska råka illa ut? 
Tycker man att de inte har med saken att göra?

Jag skulle aldrig någonsin kunna ha mage att bara gå förbi och låtsas som att jag inte hört eller sett, som om att ingenting har hänt. Men jag skulle kanske inte heller våga gå fram om jag var helt ensam och ingripa om personerna fanns i en bil eller om de var ett gäng. Men jag skulle se till att hjälp kom på platsen och jag skulle göra allt jag själv kunnat.
 
En sånhär grej ska inte få hända, oavsett vart i världen man befinner sig. Oavsett vilket kön, ålder, hudfärg, ursprung, klädstil.. Oavsett vem!! 
Det som får mig mest förbannad är att det ska vara så svårt för folk att slå in tre siffror på telefonen och fixa hjälp!? Ingen kan kräva att man ska utsätta sig själv för fara, men man kan fortfarande ingripa genom att ringa efter hjälp istället för att låtsas som ingenting och gå hem och käka popcorn med familjen. 
Största frågan i det här är; är sverige för fega eller är dom bara egoister?
 
Vill tillägga att självklart vore det bästa om man slapp ingripa pga att sånt här borde inte existerade, att folk inte tog förgivet att de hade rätten att bestämma över någon annans kropp eller förgripa sig mot någon annans vilja. Men tyvärr lever vi i den världen, och då tycker jag det är ännu värre med dom som ignorerar när det faktiskt hände.
 
Ledsen för ett negativt inlägg, men jag måste få ur mig detta, för det är inte acceptabelt och det är inte okej att bara gå förbi! 
 
◊ Vardag | |
#1 - - Mimmimoster:

Nej, det är verkligen inte acceptabelt och nej, Joanna jag lovar dig att jag inte bara går förbi. <3 <3 <3

#2 - - Mamma:

Ja, det är inte bra att så många inte bryr sig! Man blir både ledsen och arg , jag förstår dig. Dock måste man vara försiktig med att ingripa, men man kan alltid ringa och larma och kanske "störa" nåt som pågår.

#3 - - Mimmimoster:

Pratade om det här med en Securitasvakt. Man är inte skyldig att ingripa men man är ålagd att agera, hämta hjälp, ringa 112, ta signalement och underlätta för polis och vakter med identifiering, signalement osv. Personligen kan jag inte stå stilla, jag har gått in i två tjejslagsmål bl.a...

Upp