♥ Från Nikkaluokta till Kebnekaises fjällstation...

För att inte lägga upp allt för många bilder på ett inlägg eller så mycket text så har jag valt att dela upp inläggen på tre.

Hela resan började med att vi for vid kl 18.00 ifrån Sundsvall, peppade och glada i bilen med många goda skratt längst dessa 97 mil så var vi trots allt ganska pigga då vi anlände på Nikkaluoktas parkering och skulle börja vandringen. Klockan var runt 10 då vi var framme i, men då hade vi även stannat på Coop i Kiruna för att köpa frukost innan vi tog sista biten till Nikkauokta. Och under nattens resa hade vi haft rastning till Rocky och även kisspauser åt oss själva.

Första biten av vandringen gick jättebra då terrängen var otroligt bra första biten till Lappdonald, och nu undrar säkert ni vad lappdonald är, jo de är så att de finns faktiskt ett litet hus vid en stor sjö där de säljer renburgare och det är ett väldigt populärt ställe trots att det är ganska dyrt, jag var inte så speciellt hungrig så jag tog bara en våffla medan de andra tog de berömda renburgarna. Efter att vi ätit så fortsatte resan med en båtresa som sparade oss ca 6 km, även den resan var dyr men medtanke på Antons packning på 25 kg på ryggen så var den värd pengarna. Tyvärr tyckte inte Rocky om att åka båt utan han bara skakade hela resan och jag kunde inget annat än att tycka synd om honom men så fort vi klev av båten så var han okej.
 
Efter båten så var de andra ganska sugen på en kopp kaffe så de vart kaffedags helt enkelt, Rocky passade på att sova en liten stund då i mossan. De var också då vi såg skylten om att de va 8 km kvar till fjällstation, och 8 km var inget tyckte jag personligen, men desto längre vi gick desto mer stenig och ojämn blev terrängen, både blandat med stora och små stenar samt att de blev mer och mer uppför. Annelie fick ont i sin höft desto längre vi gick, så ont att hon nästan inte kunde böja upp benet, efter att Anton och jag inväntat dom flera gånger längst vägen så beslutade vi oss för att mötas upp vid olika ställen istället så kunde vi gå i varsin takt.

Eftersom Anton och jag var dom som bar på köket så kunde vi inte heller gått skilda vägar hur långt som helst. Pga den onda höften så tog allting längre tid innan vi hade kommit så långt att vi såg fjällstationen och kunde leta oss en plats att slå upp tälten, men precis innan solen gått ned helt så hade vi hittat våran plats att spendera våra dagar.  Att krypa ned i sovsäcken den kvällen var faktiskt helt otroligt skönt måste jag säga, då tröttheten efter bilresan och vandringen i den stekande solen kommit ikapp en.

Vi hade solen på våran sida hela den dagen och värmen var inte att klaga på då vi svettades som galningar. Rocky hade en energi som inte gick att beskriva och jag kan inget annat än säga att han verkligen njuter av att vara ute på de där viset och gå. Vi gick den dagen ca 13,5 km.
 
 
 








 

 
Bakom varje buske och träd fann man en ny utsikt som var helt otroligt vacker, det är synd att man inte kan fånga sån vacker natur på bild utan man måste själv vara där och se den!
◊ Vardag, ◊ Äventyr | |
#1 - - Mamma:

Jättefina bilder! Så vacker natur, måste ha varit en upplevelse!

Svar: Det var verkligen en upplevelse, synd dock att bilderna inte visar exakt den rätta naturen som man såg.
ioannaa

#2 - - Mimmimoster:

Man blir imponerad av vyerna, av gullRocky som orkar och av DIG! Ser jättefint ut. Påminner mig om det liv jag hade före Tjernobyl, då var jag också en hel del ute i naturen faktiskt, men på hemmaplan.

Svar: Att Rocky orkar så mycket är ingen chock egentligen, han är en hund med mycket spring i benen, han är otroligt duktig och klagar inte ett dugg ute i naturen. Ja medtanke på hur otränad jag är så är jag smått imponerad själv.
ioannaa

#3 - - moms:

Vilken fin naturupplevelse ni har haft,roligt att få följa med lite i dina bilder,nu kan ni drömma tillbaka i vinter.

Svar: Ja verkligen! Vi sitter och drömmer oss tillbaka lite nu och då! Det är ju en helt annan sak att sitta här i stan och vara ute på fjället och bara njuta av luften och friluftslivet. :)
ioannaa

Upp